Közösségfejlesztés
Generációs sajátosságok
Bevezető
Generációs különbségek áthidalása
Gyermekek
Jógyakorlat példa: Kids4Community
Ifjúsági korosztály
Az ifjúsági korosztály megszólítása
Jógyakorlat példa: Egyesek Ifjúsági Egyesület
Felnőtt korosztály
Felnőtt korosztály megszólítása
Jógyakorlat példa: Sterling Volunteers
Idősebb generáció
Jógyakorlat példa: OACAO
Szépkorúak
Jógyakorlat példa: Idősek Barátai
Családok
Családok megszólítása
Jógyakorlat példa: Közösségi könyvtárak
A könyvtár mint többgenerációs közösségi tér
Ismétlés
Teszt
Közösségfejlesztés
TOP-6.9.2-16
A közösség ereje
Bevezető |
---|
Túl gyakran hallunk a generációk közötti különbségekről, holott egy közösség minden korosztályú tagjai jól tudnak együtt dolgozni, különösen, ha ismerik egymás gondolkodásmódját, elvárásait és munkastílusát. A generációs elméletek általában az alábbi öt korcsoportot különítik el, ám fontos megjegyezni, hogy míg ezek az általánosságok hasznosak, akadályozhatják a generációk közötti valódi kapcsolatok kialakítását. Például nem minden Y-generációs rajong a digitális életért, míg a veterán generáció több tagja is imádja a közösségi médiát. (Kattintsunk a nagyításhoz!)
Generációs különbségek áthidalása |
---|
A Forbes magazin 10 tanácsot fogalmazott meg a generációk közötti tiszteletteljes és sikeres kommunikációhoz:
Töltsd le az Együtt a generációk közti harmóniáért c. dokumentumot, és alakítsd át kifüggeszthető házirendnek, a közösséged igényei szerint. |
Gyermekek |
---|
A közösségi szervezetek programjának kialakításakor érdemes a gyermekeket és a családjaikat megcélozni, hisz míg az egészen kicsik megnehezíthetik a szülők számára a jótékonysági munkát, úgy 5 éves kortól már a gyermekek is bevonhatók. (Lásd a Kids4Community példáját a következő dián.) Ha a gyerekeket már korán megtanítjuk az önkéntesség előnyeire, ezt tovább viszik a tinédzser és felnőtt életükbe is. Ez pedig nem csak a közösségeknek kedvez, hanem maguknak a gyerekeknek is, amikor fiatal felnőtté válnak.
A San Diego-i Kids4Community kezdeményezést a hajléktalanok javára Kenan Pala, hetedik osztályos tanuló indította barátai és családja segítségéve. Kenan elsődleges célja az volt, hogy más, vele egykorú és fiatalabb gyerekeket – például a kisöccsét – is arra ösztönözze, hogy vegyenek részt a közösségükben. Pénzt gyűjtött a helyi menhelyeknek, negyedévente étkezéseket koordinált a menhelyi konyhákon, és rekordot jelentő gabonapehely-gyűjtő akciót szervezett. Az alábbi videón azt láthatjuk, amint közössége apraja-nagyja több, mint 1000 „mikuláscsomagot” állít össze.
Jógyakorlat példa: Kids4Community |
---|
Az Y generációs ifjúsági korosztályra jellemző, hogy gyakorlatiasak, jó a technikai érzékük és jól iskolázottak. Míg kiemelkedők az internethasználatban és a figyelemmegosztásban, a Z generációra még inkább jellemző, hogy szimultán több médium felhasználói, virtuális közösségek tagjai. Ebből is fakadhat az elidegenedésük a környezettől, majd a magánnyal és szorongással növekvő esély a depresszióra. A társtalanság érzését tetézi a siker, pénz, pörgő-kereső rohanás; a konfliktuskezelési készség hiányossága pedig indulatkezelési nehézségekben, agresszióban nyilvánulhat meg.
Ifjúsági korosztály |
---|
Az ifjúsági korosztály megszólítása |
---|
Az ifjúsági korosztály társak iránti igénye, a világ felé irányuló kíváncsiságuk gyakran passzív volta kiemelkedő fontossággal ruházza fel a megszólításukat, az offline közösségekbe való bevonásukat. Míg egy Eurobarométer gyorsfelmérés szerint a fiatalokra egyre inkább jellemző az „alternatív formában” való részvétel – beleértve a közösségi önkéntességet, az ifjúsági és online aktivizmust, vagy az olyan ifjúsági társadalmi mozgalmakat, mint például az éghajlatvédelmi aktivizmus –, a civil társadalomnak is nyitnia kell feléjük. Erre a képviselet és részvétel strukturált, hierarchikus modelljeitől a hálózatos és sokszínűbb szektor felé való elmozdulással van lehetőség.
Jógyakorlat példa: Egyesek Ifjúsági Egyesület |
---|
Az Egyesek Ifjúsági Egyesület olyan ifjúsági munkát és közösségfejlesztést végző aktív fiatalok és fiatal szakemberek közössége Nógrád megyében, akiknek a célja, hogy a fiatalok megismerjék saját erőforrásaikat, és azokat tudatosan használják személyes és szakmai életük kiteljesítésére. A képzés és az önkéntes programok, nemzetközi önkéntes táborok szervezésével nemcsak a nógrádi közösségek kialakulásához járulnak hozzá, hanem az ország más közösségeinek fejlődéséhez is, „ahol az emberek szabadon döntenek, azt csinálják, amit szeretnek és békésen kapcsolódnak egymáshoz”.
Felnőtt korosztály |
---|
A hazánkban élő felnőtt korosztály jellegzetessége (2014-es demográfiai adatok szerint), hogy magas a 40 és 60 évesek száma. Ez egy olyan társadalmi, gazdasági kihívás, melyre egyik hatékony választ az aktív, tevékeny, eredményes időskor megélését elősegítő közösségek nyújthatnak; különösen azok, amelyek hozzájárulnak a foglalkoztathatóság feltételeinek, lehetőségeinek kialakításához, a generációk közötti tudástranszfer létrejöttéhez. További és hasonló indok a felnőtt korosztály bevonására, hogy az X-generáció tagjai gyakran súlyosan alulfoglalkoztatottak; diplomásként olyan munkahelyen dolgoznak, amely nem igényel főiskolai végzettséget.
A felnőtt korosztály számára a kiegyensúlyozott életmód a boldogság kulcsa: a kikapcsolódás, a családra és a barátokra szánt idő, a személyes fejlődéssel kapcsolatos tevékenységek és a munka nagyjából azonos fontossággal bírnak. Az őket megcélzó közösségnek támogatnia kell a családot és az egészséget, és figyelembe kell vennie az alternatív nézőpontokat. Értékelik a személyes kommunikációt, szívesen vesznek részt az ötletelésben, a munkaszervezésben és a döntéshozatalban.
Felnőtt korosztály megszólítása |
---|
A Sterling Volunteers honlapján idézett, Beth Steinhorn, a VQ Volunteer Strategies szakértője egy személyes példát osztott meg arra, hogy a generációs szemléletmód hogyan válhat a közösségszervezők előnyére. Meghívást kapott, hogy a családjával vegyen részt egy ünnepségen, és mivel gyakran náluk volt, kiterjesztette a meghívást az anyósára is. Az anyós nem nagyon lelkesedett az ötletért, mert mint később kiderült, nem gondolta, hogy valóban meghívták, ugyanis az ő generációja számára egy másodkézből érkező meghívás nem volt meghívás. A személyes felhívást és a kedves beszélgetést követően viszont szívesen elment a programra, és mindenki jól érezte magát.
Jógyakorlat példa: Sterling Volunteers |
---|
Idősebb generáció |
---|
Korunk társadalmi, gazdasági kihívásai között erőteljesen jelenik meg a magasabb iskolai végzettségű, a munkatapasztalattal rendelkező aktív nyugdíjas réteg, mely felveti az új szolgáltatási lehetőségek bővítésének szükségességét, valamint a kormenedzsment munkájának kiszélesítését. Az idősebb generáció számára természetes, hogy munkájukkal, idejükkel támogassák felnőtt gyermekeiket, ha azok nehéz helyzetbe kerülnek. Ugyanakkor nemcsak a család, de a barátok és az ismerősök is jelentős mértékben részesülnek segítségükből.
Jógyakorlat példa: OACAO |
---|
Az Ontario-i Időskorúak Központjainak Szövetsége (Older Adults Centres Association of Ontario, OACAO) „Engaging Baby Boomers” projektje során olyan eszközök és források létrehozására vállalkozott, amelyek összekapcsolják az idősebb generációt a számukra létrehozott központokkal, részvételük és önkéntességük ösztönzésének céljából. A munkaértekezleteik során megfogalmazott közösségszervezési tanácsok és ajánlott szabadidős foglalkozások mellett egy marketingstratégiát is létrehoztak, melynek közösségi médiára vonatkozó elemeit az alábbi dokumentumban találhatjuk.
Szépkorúak |
---|
Demográfiai adatok szerint a 65 éven felüliek számára az egészségmegtartó programokon való részvétel mellett az utazás segít megőrizni a szellemi frissességet és a fizikai aktivitást. A társadalom és a közösségek számára tehát fontos cél, hogy ilyen és hasonló tevékenységekkel segítsék a szépkorúakat abban, hogy ne veszítsék el önállóságukat, ne szigetelődjenek el, hanem továbbra is hasznosnak érezzék magukat. Életük során megtanulták, hogy a nehézségeket önfeláldozással és fegyelemmel kezeljék; hagyománytisztelők, gyakorlatiasak, türelmesek, hűségesek és szorgalmasak. Adjunk nekik is helyet a közösség valamely bizottságában.
Az Idősek Barátai Program az időskori magány és elszigeteltség leküzdését tűzte ki célul Magyarországon. A szépkorúak véleményét, hangját meghallgatva hozták létre alapelveiket, melyek mentén autonóm helyi önkéntes csoportok végzik tevékenységeiket. Lehetőséget adnak az idősek lehető legnagyobb mértékű bevonására, szem előtt tartva emberi méltóságukat, igényeiket. Önkénteseik rendszeresen meglátogatják az elszigetelten élő idős embereket, beszélgetnek velük, esetenként kisebb segítséget nyújtanak, illetve olyan, szabadidős jellegű tevékenységeket végeznek velük, melyek növelik az szépkorúak aktivitását és a világra való nyitottságát.
Jógyakorlat példa: Idősek Barátai |
---|
A családok a társadalmak alapvető építőkövei, döntő szerepet játszanak a társadalmi fejlődésben. Elsődleges felelősségük a gyermekek nevelésére és szocializációjára terjed ki, de ők közvetítik az állampolgárság és a társadalomhoz való tartozás értékeit is. Ugyanakkor a családok és a közösség viszonyát tekintve helytálló az az afrikai közmondás, hogy "Egy falu kell egy gyermek felneveléséhez": ahhoz, hogy a gyermekek biztonságos és egészséges környezetben élhessenek és fejlődhessenek, a társadalomnak segítenie kell a családokat.
Családok |
---|
Családok megszólítása |
---|
A családok megszólítása és a tágabb közösségbe való bevonása többnyire az oktatási intézményeken keresztül történik. A Hanover Research az alábbi kulcsfontosságú gyakorlatokat határozta meg a hatékony családi és közösségi szerepvállalás megvalósításához:
A családok közösségi életbe való bevonása lehetővé teszi olyan ismeretek, attitűdök, értékek és viselkedésmódok kialakítását, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek motivált, lelkes és sikeres tanulókká váljanak. A könyvtárak számára ez azt jelenti, hogy partnerségre kell lépniük a családokkal, és információt, útmutatást és lehetőségeket kell nyújtani a szülőknek, hogy aktívan részt vehessenek gyermekeik tanulásában és fejlődésében. Ezt az alábbi módon valósíthatják meg:
Jógyakorlat példa: Közösségi könyvtárak |
---|
A könyvtár mint többgenerációs közösségi tér |
---|
A közösségközpontú könyvtár messze túllépi a puszta információszolgáltatási szerepet. Különböző tevékenységi területeivel, közösségi tereivel és kölcsönözhető eszközeivel hozzájárul a közösség fizikai-, szociális‑, humán‑ és környezeti tőkéjének építéséhez. A családok elkötelezettségét növelő módszereit a Harvard Family Research Project az 5R-ként foglalta össze:
Ismétlés
Míg gyakran egy fedél alatt él több korcsoport, nem minden generáció egyforma. A kommunikáció és a technológiai fejlődés különböző korszakaiban nőttek fel, más-más módot alakítottak ki arra, hogy kapcsolatba lépjenek egymással és olyan közösségekkel, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődnek. A fiatalabb, technológia iránt fogékony aktivisták a mobil telefon és a közösségi média hívei, míg az idősebbek még mindig ragaszkodhatnak a közvetlen megkereséshez. Különböző személyek megszólításához tehát célszerű többcsatornás kommunikációs stratégiákat kidolgozni, hogy az egyes generációkat oly módon vonzzuk be, ahogyan ők szeretnék.
Irodalomjegyzék
https://www.classy.org/blog/how-to-engage-different-generations-of-donors/
Chung, Elizabeth: How to Engage Different Generations of Donors. (2016) https://www.classy.org/blog/how-to-engage-different-generations-of-donors/
Creating community across generations. (2016) https://extension.umn.edu/vital-connections/creating-community-across-generations
Forbes: 10 Tips For Communicating Across Generations. (2015) https://www.forbes.com/pictures/fmlm45khij/match-formality-to-the-c/
Hanover Research: Effective Family and Community Engagement Strategies. Prepared for LEAD Connecticut. (2014) https://ctschoolchange.org/app/uploads/Hanover-Effective-Family-and-Community-Engagement-Strategies-LEAD-Connecticut.pdf
Idősek Barátai: A programról. https://www.idosekbaratai.hu/
Mulvanity, E. W. Generation X in the workplace: age diversity issues in project teams. (2001) Paper presented at Project Management Institute Annual Seminars & Symposium, Nashville, TN. Newtown Square, PA: Project Management Institute. https://www.pmi.org/learning/library/generation-x-workplace-age-diversity-style-7904
OACAO: Engaging Baby Boomers. (2014). http://www.oacao.org/wp-content/uploads/2017/05/engaging_baby_boomers_with_address_and_contact_info.pdf
Pais, Ella Regina, Dr.: Y és Z generáció mint a jövő munkavállalói. https://www.kormanyhivatal.hu/download/2/18/60000/Y%20%C3%A9s%20Z%20gener%C3%A1ci%C3%B3%20mint%20a%20j%C3%B6v%C5%91%20munkav%C3%A1llal%C3%B3i.pdf
SALTO-Youth Participation & Information: Youth Participation Strategy. A strategy for enhancing youth participation in democratic life through the Erasmus+ and European Solidarity Corps programmes. (2020) https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-4089/20200929_ParticipationStrategy_Online_Final_02.pdf
Sterling Volunteers: Engaging Volunteers Across Generations. (2019) https://www.sterlingvolunteers.com/blog/2019/04/engaging-volunteers-across-generations/
V4 Age Management: A magyarországi demográfia rövid jellemzője az idősödő populációra fókuszálva. Egyéb demográfiai indikátorok és a munkaerő-piac összefüggései. Népesség, népmozgalom Magyarországon 2014. https://www.v4agemanagement.eu/hungary/a-magyarorszagi-demografia-rovid-jellemzoje-az-idosodo-populaciora-fokuszalva-egyeb-demografiai-indikatorok-es-a-munkaero-piac-osszefuggesei/