Közösségfejlesztés
Kutatás és a helyi cselekvésmodell összeállítása
Bevezető
Helyi kutatási források
Kutatási módszerek
Interjúk és kérdőívek
Megfigyelés
Interaktív feladat
A probléma feltárása
A probléma elemzése
A kiváltó ok elemzés és erőtérelemzés
Jövőkép meghatározása
Közösségi profil összeállítása
A közösségi profil elemei
Interaktív feladat
Célok meghatározása
Megoldások tervezése
Helyi cselekvési terv összeállítása
Megoldáskeresési technikák
Döntéshozatal
Ismétlés
Teszt
Közösségfejlesztés
TOP-6.9.2-16
A közösség ereje
Bevezető |
---|
A közösségfejlesztés a tagok aktív részvételével tud működni, ezért a megfelelő technikák alkalmazásával motiválni kell őket. Mindenekelőtt fontos a közösség aktuális belső folyamatainak és környezetének ismerete, a kapcsolati hálók és viszonyok megfigyelése. A kutatás a közösségfejlesztés legelső lépése, mely alapján összeállíthatunk egy cselekvési modellt, ami a módszerek kiválasztásában és a feladatok alkalmazásában nyújt majd segítséget.
Helyi kutatási források |
---|
A közösség felmérésének forrásai lehetnek a helyi kulcsszereplők: szakértők, aktivisták, civil szervezetek; de a közösség passzív tagjai is. Az internet segítségével manapság egyszerűen és rugalmasan hozzájuthatunk a megfelelő információhoz, forrásokhoz. Segítségével felkereshetjük különböző egyesületek képviselőit vagy a város polgárait. A közösségi oldalak, a helyi weboldalak mind fontos információval szolgálhatnak, vagy elősegítik a különböző felmérések felgyorsítását, de személyesen is elvégezhetjük a kutatást.
Kutatási módszerek |
---|
A megfelelő kutatási módszer alkalmazása elősegíti, hogy később meg tudjuk győzni az adott közösség tagjait. A kutatáshoz az alábbi módszerek közül válogathatunk:
Interjúk és kérdőívek |
---|
A személyes tapasztalatok begyűjtésére a legjobb módszer az interjú vagy a kérdőív. Ezekben gyakran ugyanazokat a kérdéseket tesszük fel különböző egyéneknek vagy csoportoknak. A lakosokat keressük fel azzal (személyesen, online vagy telefonon), hogy közösségfejlesztőként szeretnénk velük szorosan együttműködni a település fejlesztésében, ehhez kérünk segítséget, hogy jobban megismerjük a helyi sajátosságokat és problémákat.
Hasznos kérdések lehetnek például:
Milyen tevékenységekben venne szívesen részt?
Megfigyelés |
---|
A megfigyeléshez nincs szükségünk más eszközre, csak időre és türelemre. Megfigyelés során elvegyülünk az adott közösségben, megfigyeljük a közösség tagjai közötti kapcsolatokat, mindennapi interakciókat; illetve magát a fizikai környezetet és a körülményeket. Hogyan kommunikálnak a közösség tagjai vásárlás során? Melyek a különböző korosztályok tevékenységpreferenciái? Hogyan viselkednek az egyének? Kerékpárral, tömegközlekedéssel vagy autóval közlekednek? Hogyan használják a közös tereket? Érdemes ezekről jegyzeteket készíteni.
A probléma feltárása |
---|
Ha megfigyeljük a helyi sajátosságokat, és megkérdezzük a helyi lakosságot, visszajelzést kapunk arról is, hogy mik a kulcsproblémák az adott közösségben. Óvakodnunk kell a probléma rosszul definiálásától, mert később sokkal nehezebb ezt kezelni. A folyamat 3 lépése a tisztázás, a döntés és az elemzés.
Igyekezzünk a megoldások helyett az igények szerint megfogalmazni a problémát: „A fiatalok elköltöznek a településről.” helyett „Több lehetőséget kell biztosítani a fiatalok itthon tartására.” A döntés során mérlegeljük, hogy megvalósítható-e a tervezett megoldás.
A probléma elemzése |
---|
Ha a problémát sikerült meghatározni, mélyebben is meg kell vizsgálnunk és értenünk a témát. Egy közös brainstorming során a facilitátornak célszerű a mi, miért, ki, mikor és mennyi kérdésekre választ találnia a közösségtől:Mi a probléma oka?
A továbbiakban kérjünk visszajelzést a közösségtől, hogy ezek alapján hajlandóak-e a továbbiakban is részt venni a megoldásban.
A kiváltó ok elemzés és erőtérelemzés |
---|
A kiváltó ok elemzést (root cause analysis) egyénileg és csoportban is érdemes alkalmazni. Ehhez írjuk le / mondjuk ki az alapproblémát, és engedjük, hogy a résztvevők megválaszolják a kérdést: miért él ez a probléma? Ezt követően addig kérdezzük őket, hogy „de miért?”, amíg meg nem találjuk a probléma forrását, melyben mindenki egyetért.
Az erőtérelemzéssel a problémát befolyásoló erőket elemezzük. Válasszuk ketté a táblát / lapot egy vonallal. A bal oldalra írjuk fel az összes visszatartó erőt (pl. ritkán járó buszok, oktatási rendszer), a jobb oldalra pedig a hajtóerőket (motivált fiatalok, összetartás, stb.).
Jövőkép meghatározása |
---|
Ahhoz, hogy lássuk, hová szeretne a közösség eljutni, érdemes megalkotni egy jövőképet. Célszerű vízió gyakorlattal egybekötni a tervezést. Ehhez kérjük meg a közösség tagjait, hogy hunyják le a szemüket és képzeljék el, hogy 10 év múlva milyen szomszédságot, várost látnak maguk előtt. Hogy néz ki? Milyenek az épületek, és az utcák? Hol gyülekeznek az emberek, hol étkeznek? Mekkora a zöldterületek aránya? Ezeket írják le közösen, vagy rajzolják le, és dokumentálják.
A jövőkép részletes kidolgozásához szakembert is bevonhatunk, aki kidolgozza a megoldásokat, melyeket lakossági szavazásra bocsátanak. Ekkor a lakosok is érzik, hogy beleszólhatnak a környezet alakításába, melynek inspiráló hatása van.
Közösségi profil összeállítása |
---|
A helyi problémák ismerete mellett egyaránt fontos feltérképezni a közösség tudását és figyelmet fordítani azok összekapcsolására is, hogy a problémát a maga komplexitásában kezelhessük. Ebben segít a közösségi profil, melynek öszeállításával átlátható képet kaphatunk a közösség aktuális állapotáról, kultúrájáról, félelmeiről vagy a kapcsolati hálózatáról. Ehhez segítséget nyújthat a Kansasi Egyetem Community Tool Box eszköze, mely ingyenesen elérhető angolul.
A közösségi profil segítséget nyújt továbbá abban, hogy releváns intézkedéseket tudjunk kialakítani, miközben figyelembe vesszük a közösség véleményét. Mindenképp vegyük figyelembe a visszahúzódóbb tagok nézeteit is!
A közösségi profil elemei |
---|
Az alábbi elemek alapján lehet összeállítani egy közösségi profilt:
Ide tartozik még a gazdaság, politika, a közösség értékei és kultúrája, az oktatás, stb. Ez lehet egy tanulmány vagy vázlat grafikonokkal és fotókkal.
Célok meghatározása |
---|
Ide tartozik még a gazdaság, politika, a közösség értékei és kultúrája, az oktatás, stb. Ez lehet egy tanulmány vagy vázlat grafikonokkal és fotókkal.
Az alábbi elemek alapján lehet összeállítani egy közösségi profilt:
Megoldások tervezése |
---|
A megoldások pontos tervezésével elkerülhetjük a váratlan eseményeket. A megoldás részleteinek dokumentálása elősegíti, hogy ne maradjanak ki fontos elemek a projektből, és követhetők legyenek a tevékenységek, beszerzések, elérhetőségek és feladatkörök. Ha listát írunk arról, hogy mi a részletes folyamata egy feladatnak, és mit várunk el végkimenetelként, akkor időt és energiát spórolunk a projekt megvalósulása során, és elkerülhetjük a felesleges köröket.
Helyi cselekvési terv összeállítása |
---|
A terv elsődleges célja nem a tervezés, hanem a már megtervezett megoldások és részletek kidolgozása. A cselekvési terv a projekt stratégiai céljait a feladatokhoz igazítja.
Tartalmazza:
A cselekvési tervet érdemes Excelben elkészíteni. Igény szerint módosítható a pályázati szerződés keretein belül. Nagyobb pályázatok esetében érdemes tapasztalt projektmenedzser segítségét kérni.
Megoldáskeresési technikák |
---|
Fontos, hogy megfelelően motiváljuk a csoport tagjait arra, hogy legyenek kreatívok, hiszen ez még csak az ötletelés folyamata. Facilitátorként törekedjünk arra, hogy célratörő és jól ütemezett keretek között valósuljanak meg ezek a találkozók, és ne húzódjanak el nem releváns témákkal.
Egyszerű megoldáskeresési technikához tartozik a körbekérdezés, mely kisebb csoportokban működik, ahol mindenki megosztja az ötletét, és ezek közül választja ki a közösség a legjobbat. Ez anonim módon is működhet úgy, hogy az ötleteket egy papírra írja mindenki, majd a facilitátor felolvassa azokat. Az ötletírás arra szolgál, hogy 5-6 fős csoportokban leírják a résztvevők az elgondolásaikat, melyet minden tag kiegészít a sajátjával. A brainstorming során mindenki elmondja az összes ötletet, ami eszébe jut, melyeket táblára jegyzetel a facilitátor.
Döntéshozatal |
---|
Miután elegendő ötlet gyűlt össze, elemezzük és vizsgáljuk meg őket az alábbi szempontok alapján, hogy a legjobbakat válasszuk ki:
Ezek alapján állítsunk fel egy fontossági sorrendet, majd válasszuk ki a legcélravezetőbb ötletet.
Ismétlés
A helyi közösségfejlesztő projekt összeállításához meg kell ismernünk a közösséget, melyet megfigyeléssel, a kulcsszereplők felkeresésével, online vagy offline kutatással tehetünk meg. Ezután összeállítjuk a közösség profilját, és megfogalmazzuk a problémákat, melyekre megoldást keresünk, és kiválasztjuk a legalkalmasabb ötleteket. A cselekvési tervünkben részletesen kidolgozzuk a tevékenységek elemeit a kiválasztott javaslatokra alapozva.
Varga A., Tamás & Vercseg, Ilona (1998): Közösségfejlesztés. Budapest. http://muvelodes.vfmk.hu/4-szakmai_anyagok/letoltes/kozossegfejlesztes.pdf.
Vercseg, Ilona (2020): KÖZÖSSÉG ÉS RÉSZVÉTEL. A közösségfejlesztés és a közösségi munka gyakorlatának elmélete. Budapest. https://tatk.elte.hu/oktatas/etananyagok.