Közösségfejlesztés
Közösségfejlesztés
TOP-6.9.2-16
A közösség ereje
Bevezető | |
---|---|
|
Tervezés | |
---|---|
|
Szervezés
A szervezés során egy-egy feladat, projektpont megvalósítása történik. Ekkor figyelembe kell venni a rendelkezésre álló és hiányzó emberi, tárgyi és anyagi erőforrásokat. A hiányt meg kell próbálni áthidalni, ehhez mérten kell szervezni, támogatót keresni, ha nincs saját forrás. Össze kell állítani a programért felelős csapatot, leosztani a feladatköröket. Az adott esemény után a szervezők feladata levonni a tanulságokat, hogy mi volt sikeres és miben kell fejlődni.
Irányítás | |
---|---|
|
Pénzügyi források |
---|
A pénzügyi források származhatnak saját tőkéből, külső támogatóktól, kölcsönökből, illetve pályázatokból is. A közösségszervezés esetén, mivel kevésbé anyagi hasznot, mint inkább szociális és kulturális tőkét termel, így meg kell fontolni a finanszírozás módját. A meglévő saját tőke, a külső támogatók (magánemberek, cégek, önkormányzatok, stb.) és a pályázatok együttesen megfelelő alapot biztosíthatnak.
Pályázatok |
---|
Pályázáskor figyelembe kell vennünk több szempontot (például támogatás időtartama, anyagi támogatás mértéke, pályázat témája). Éppen ezért mindig el kell olvasni a pályázati kiírást, és mérlegelni, hogy a szervezetünkhöz illik-e az adott feltételrendszer, ötletünk megfelel-e a pályázati kritériumoknak. A téma, tevékenységi kör mellett ilyen kikötés lehet, hogy van-e szükség önrészre a támogatás céljának megvalósításához. Amennyiben nem tudnánk önrészt biztosítani, a pályázat feltételei nem teljesülnek. Ha bizonytalanság merül fel, keressük meg a pályázat kiíróját.
Pályázat keresése |
---|
A pályázatok gyűjtésére több weboldal is született, ahol tematikusan szűrhetünk a nekünk tetsző kiírások megtalálása érdekében. Ilyen oldal a palyazat.gov.hu, ahol a magyar államhoz kötődő pályázatok kapnak helyet. Érdemes a palyazatok.org, a https://palyazatmenedzser.hu/, a https://www.palyazatihirek.eu/ oldalát is követni a saját önkormányzatunk oldala mellett, ahol szintén akadnak pályázatok. Ezek az oldalak gyakran küldenek hírlevelet, amikre érdemes feliratkozni.
Pályázati kötelező elemek |
---|
A pályázat során az elsődleges kötelező elemeket a pályázati kiírás tartalmazza (például dokumentációk, igazolások). Minden pályázathoz szükség lesz a szervezet nevére, bemutatására, a pályázati projekt rövid leírására, céljaira, a tervezett folyamat ismertetésére, a résztvevők bemutatására, a projekt várható hatásaira, költségvetésre, de az elvárások pályázattól függően bővülhetnek. A pályázatra lényegében egy projekttervet kell leadni. Ügyeljünk arra, hogy elektronikus és/vagy postai leadás szükséges. A határidőre is legyünk tekintettel, ne késve akarjuk leadni az anyagunkat.
Projektmenedzsment csapat |
---|
Egy munkacsoport összetétele attól függ, hogy milyen típusú feladatot látnak el. Azonban fontos figyelni arra, hogy lehetőleg több munkastílusú személy vegyen benne részt, így egymás gyengeségeit tudják kompenzálni. Legyen gyakorlatias, kreatív, precíz, kritikus, nyitott és szakmailag naprakész személy is a csoportban. A jó kommunikáció elengedhetetlen, így a rendszeres megbeszéléseket nem hagyhatják ki.
Megvalósítási munkaterv |
---|
A megvalósítási munkaterv az ütemezésben nyújt segítséget. Láthatóvá válik, hogy a projekt melyik eleme mikor következik. A munkaterv fókuszáltan tartja a csapatot, nem hullik szét a projekt, vagyis a folyamatos működést biztosítja. Ennek rendszerezésében segíthet a Gantt-diagram, ami az időbeosztást és tevékenységeket egy táblázatba helyezi.
A Gantt-diagramról és készítéséről az alábbi linken érhető el bővebb ismertető: https://promanconsulting.hu/gantt-diagram-keszitese/.
Kommunikációs terv |
---|
A kommunikációs terv tisztázza, hogy a projekt megvalósítója egyrészt milyen módon, milyen stratégia mentén szeretne kommunikálni a nyilvánossággal. Ebbe beletartozik az informálás, a marketing kommunikáció. Másrészt magába foglalja a belső kommunikációs elemeket is, mely a projektcsoporton belüli információáramlást teszi lehetővé. A terv tartalmazza a rövid és hosszú távú célokat, a célközönség ismérvét, az üzenetet, a felhasználandó eszközöket és hordozókat, az arculati elemeket, a felelősöket, illetve a kommunikációra elkülönített forrásokat és a konkrét pénzügyi tervezetet.
Jógyakorlat I. - Temesvár |
---|
2015-ben indult el a Kreatív Temesvár (Creative Timișoara) kezdeményezés, ami a helyi középiskolások versenye. A diákoknak egy start-upot kell megtervezniük, amihez projekttervet is készítenek. A cél, hogy olyan projektek szülessenek, amik a lokális értékekre épülnek, a helyieknek szólnak vagy közcélú beruházást igényelnek. A tervet ezután egy online platformon népszerűsíthetik a résztvevők, vagyis marketingstratégiával is készülniük kell.
Jógyakorlat II. - Temesvár |
---|
A verseny létrejöttet megelőzi egy hosszabb felkészülési folyamat, amikor a versenyzők különböző képzéseken vesznek részt. A kurzusok egy kooperáció keretén belül valósulnak meg, ami a helyi Közgazdaságtudományi Kar segítségével és lokális üzleti szakértők közreműködésével valósul meg. A Kreatív Temesvárhoz hasonló versenyt mi is szervezhetünk: a tevékenységi körünknek megfelelő programtervre írhatunk ki pályázatot.
Jó vezető |
---|
A jó vezető kommunikatív, csapatjátékos és határozott. Tud és mer döntést hozni, majd vállalni a felelősséget. Fontos, hogy kritikus, de konstruktív legyen, ne akarja megalázni, leminősíteni a dolgozóit. Egy jó vezetőnek nyitottnak kell lennie, a kreativitás pedig a problémamegoldásban segítheti. Elengedhetetlen, hogy szervezett legyen és felelősségteljes, hiszen több ember érdekét képviseli.
Vezetési stratégiák |
---|
Több vezetési stratégia is használatos, amik más-más hatást gyakorolnak. Ez nemcsak attól függ, hogy mi a módszertana (például a megfélemlítésen alapuló vezetés sehol nem célravezető), hanem attól is, hogy milyen típusú munkáról van szó. Egy közösségszervezésre épülő szervezetben a motivációra, csapatmunkára és nem hierarchiára épülő vezetés lehet célravezető. A kötetlenebb környezet teret nyit a kreatív megoldások előtt, ami segít abban, hogy az új társadalmi elvárásokhoz is igazodhassunk.
Önreflexív feladat |
---|
Egy-egy vezető vezetési stílusáról két ember nagyon mást gondolhat. Gondold végig, hogy milyennek látjuk a jó vezetőt? Hogyan viselkedik egy rossz vezető?
Projektzárás |
---|
A projektzárás során mérlegre kell tenni, hogy a kitűzött célok hogyan valósultak meg, vagy ha nem sikerült teljesíteni, akkor annak mi volt az oka. A tervezett költségvetést össze kell vetni a tényleges kiadásokkal és bevételekkel, mert bizonylatok hiányában megtörténhet, hogy a pályázati összeget vissza kell fizetnünk. Összegezni kell, hogy milyen sikerek voltak, és mi az, amin még javítani kell. Fektessünk arra is hangsúlyt, hogy a projekt minden résztvevője hallassa a hangját. Ennek egy projektzáró esemény keretében adjunk hangot, amit egy lazább, informális ünnepléssel is összeköthetünk.
Ha eltérések voltak a tervhez képest, akkor keressük meg az okát, és fogalmazzuk meg, hogy miért történt másként.
Ismétlés
A projektmenedzsment egy projekt megvalósítására irányuló tevékenység. Ahhoz, hogy egy projekt sikeres legyen, szükséges tervezni, szervezni, illetve az irányítást kézben tartani. Egy jó vezetővel és a megfelelő vezetési stratégiával hatékony eredményeket érhetünk el. Ahogyan a megfelelő munkacsapat, úgy a pénzügyi források is nélkülözhetetlenek a tevékenységünkhöz. Érdemes pályázatokat benyújtani, hiszen a közösségépítés és a társadalmi kohézió gyakran fontos célkitűzése ezeknek a kiírásoknak. Minden projektnek le kell zárulnia, ami lényegében a kiértékelést foglalja magába.
Kreatív Temesvár, http://www.interregeurope.eu/policylearning/good-practices/item/4472/creative-timisoara/.
A projekttervezés sarokköve: a pontos, precíz projektterv, https://promanconsulting.hu/a-projekttervezes-sarokkove-a-pontos-preciz-projektterv/.